هیدروسیکلون ماسه بادی گیر (هیدروسیکلون آبگیر)

هیدروسیکلون ماسه بادی گیر (هیدروسیکلون آبگیر)

معادن شن و ماسه یکی از رایجترین معادن در سرتاسر ایران می باشد که استفاده از تجهیزات و تکنولوژی جدید سبب افزایش بهره وری و سود اقتصادی این معادن می شود که خوشبختانه در چند سال اخیر استفاده از سرند شستشوی شن که با نام های سرند خشک کن، سرند شستشو و سرند اواواش در معادن سبب بازیابی آب و جلوگیری از فرار مقداری ماسه بادی که به عنوان محصول با ارزش در شن وماسه شناخته می شود شده است.

یکی از مشکلاتی که هنوز گریبانگیر معادن شن وماسه است، فرار مقدار زیادی از ماسه بادی از سرند شستشوی شن است که صنایع پلی یورتان قهرمانی با طراحی و ساخت هیدروسیکلون مخصوص ماسه بادی گیر این مشکل را برطرف نموده است که در ادامه به معرفی این محصول می پردازیم.

معرفی هیدروسیکلون ماسه بادی گیر

هیدروسیکلون ها در اواخر دهه 1800 اختراع شدند و به طور گسترده در فرآوری مواد معدنی مورد استفاده قرار گرفتند زیرا نسبتاً ارزان هستند، ظرفیت بالایی دارند، کمترین فضای را اشغال می کنند و قطعات متحرک ندارند.

هیدروسیکلون ها معمولاً برای جداسازی، آبگیری و اندازه گیری ذرات -4 مش (5 میلی متر) استفاده می شوند. آنها را می توان در صنایعی مانند شن و ماسه، سنگدانه ها، زغال سنگ، مواد معدنی صنعتی، استخراج سنگ سخت و غیره استفاده کرد. استفاده از هیدروسیکلون در شستشو و ذخیره سازی در صنعت سنگدانه های ساختمانی رایج است.

برای کاربردهای معدنی مانند فرآوری شن و ماسه و فلزات گرانبها، سیکلون ها رایج ترین تجهیزات برای کنترل اندازه موادی هستند که از مدار خرد کردن (فرز گلوله ای) خارج می شوند. در این کاربردها، این کسر ریز در سرریز است که محصول است. سنگ معدن های مختلف اندازه های آزادسازی متفاوتی دارند، بنابراین هیدروسیکلون ها به روش های مختلفی پیکربندی می شوند.

آسترهای جایگزین، مانند پلی یورتان ها و سرامیک ها، برای مواد شیمیایی مختلف (مانند جاهایی که آمین ها وجود دارند) و برای جابجایی مواد بسیار ساینده در دسترس هستند. هیدروسیکلون ها همچنین می توانند از فلزات سخت ریخته گری شده مانند نیکل سخت و های کروم ساخته شوند. این طرح ها اغلب در فرآیندهایی که به عنوان محیط های سنگین برای زغال سنگ و سنگ آهن و غیره شناخته می شوند استفاده می شوند.

هیدروسیکلون ها در داروسازی نیز کاربرد دارند. کاربردهای کشاورزی، مانند جداسازی شن و کود؛ خمیر و کاغذ؛ سیستم های تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب؛ زدودن آب اسپری؛ و غیره.

هیدروسیکلون آبگیر چگونه کار می کنند؟

دوغاب با فشار و حجم معین وارد ورودی خوراک می شود. مستقل از شکل یا پیکربندی ورودی، دوغاب به دنبال سقوط سیلندر بالایی در یک عمل چرخشی می‌آید. نیروهای گریز از مرکز حاصل، مواد درشت تری را به دیواره بیرونی می فرستند تا به سمت پایین حرکت کنند و در بخش های مخروطی شتاب بیشتری بگیرند. این بخش‌های درشت‌تر سپس از طریق راس یا اسپیگوت در پایین هیدروسیکلون خارج می‌شوند. بخش های ریزتر با سیال در هسته داخلی در حال چرخش باقی می مانند و توسط یک هسته هوا به سمت بالا حذف می شوند.

هنگامی که هوا به داخل هیدروسیکلون کشیده می شود، هسته هوا در اپکس تشکیل می شود. ورتکس مسیری را برای خروج هوا از بدنه هیدروسیکلون فراهم می کند. همانطور که هوا از طریق ورتکس جریان می یابد، سیالات و بخش های ریزتر برای انجام طبقه بندی مواد به امتداد کشیده می شوند. هسته هوا برای عملکرد صحیح سیکلون مهم است. اگر هسته هوا به دلیل تخلیه بیش از حد مواد جامد که طناب زدن نامیده می شود تشکیل نشود، سیکلون به طور موثری دوغاب را طبقه بندی نمی کند. اپکس برای محدوده مورد انتظار جامدات اندازه می شود. تغییرات قابل توجه فرآیند ممکن است نیاز به تغییر اندازه در spigot/apex داشته باشد.

چرا هیدروسیکلون ماسه بادی گیر قهرمانی؟

هیدروسیکلون ها ماشین های فوق العاده ساده ای هستند اما برای استفاده صحیح نیاز به دانش فرآیند دارند. اگرچه پیکربندی‌های زیادی وجود دارد، اکثر هیدروسیکلون‌ها دارای بخش بالایی (تغذیه) استوانه‌ای، با ورودی خوراک مماسی یا پیچ‌خورده هستند و به دنبال آن بخش‌های مخروطی پایین‌تری که به اپکس ختم می‌شوند، هستند. طراحی‌هایی که بخش‌های با روکش پلی یورتان و پیچ‌دار را با هم ترکیب می‌کنند، کارکرد و نگهداری از آنها را ساده می‌کنند. آسترهای جایگزین مانند لاستیک و سرامیک نیز در دسترس هستند.

در حالی که کارکرد Cyclones ساده است، برای بکارگیری این فناوری در هر برنامه کاربردی به درک زیادی نیاز است. مهندسین فرآیند صنایع پلی یورتان قهرمانی چه کاربرد شن‌شویی و چه طبقه‌بندی مواد معدنی با کیفیت بالا، تجربه طولانی در کاربرد موفقیت‌آمیز هیدروسیکلون پلی یورتان در کاربردهای مستقل و سیستم‌های یکپارچه دارند. با شبیه‌سازی‌های توسعه‌یافته داخلی خود، می‌توانیم به طور قابل اعتماد نتایج برنامه های  مختلف را برای ارزیابی تأسیسات جدید یا موجود پیش‌بینی کنیم.

معرفی هیدروسیکلون ماسه بادی گیر یا هیدروسیکلون آبگیر

بر اساس تحقیقات علمی و میدانی صنایع پلی یورتان قهرمانی، هیدروسیکلون 15 اینچ پلی یورتان بهترین انتخاب برای کاربردهای ماسه بادی گیر و آبگیر مخصوصأ برای معادن شن وماسه، زغال سنگ، سیلیس، سرب و روی، سنگ آهن و غیره است.

هیدروسیکلون ماسه بادی گیر قهرمانی در معادت شن وماسه بر روی سرند شستشو یا همان سرند  خشککن قرار می گیرد و خروجی توری های پلی یورتان سرند، ورودی این هیدروسیکلون می باشد که ظرفیت این سیکلون حدود 100 مترمکعب در ساعت است که ذرات ماسه بادی بالای 80 میکرون را با دقت بالای 90 درصد جدایش و به روی سرند باز می گرداند.

استفاده از هیدروسیکلون ماسه بادی گیر قهرمانی سبب جلوگیری از فرار تقریبا 90 درصد ماسه بادی و در نتیجه افزایش کیفیت محصول، جلوگیری از وارد شدن ذرات جامد به تیکنر یا استخر باطله و نیز کاهش استهلاک پمپ می شود. با توجه به استفاده از لاینر پلی یورتان در تمامی قطعات سیکلون آبگیر قهرمانی، عمر این هیدروسیکلون نیز بالا بوده و قطعات آن نیز براحتی قابلیت تعویض و جایگزینی دارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با واحد فنی و بازرگانی صنایع پلی یورتان قهرمانی در تماس باشید.   

مشاوره رایگان تلفنی