تاریخچه چرخ در یک نگاه

تاریخچه چرخ در یک نگاه

اختراع چرخ یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین دستاوردهای بشر است. در سال 4000 قبل از میلاد، جنگ شدیدی در شهر اور، بزرگترین شهر سومر در گرفت. دشمن مهاجم از فرات گذشت و به دروازه اور رسید.

در آن زمان دشمن بر این باور بود که شهر اور کاملاً در محاصره آنان است و دولت چاره ای جز تسلیم ندارد. اما در همان زمان دروازه شهر باز شد و برج های چوبی ظاهر شدند که هر برج چوبی بر روی چهار حلقه چوبی نصب شده بود و توسط چهار پایه کشیده می شد. در هر برج تعدادی سرباز مستقر بودند که چهارپاها را راهنمایی می کردند. سربازان تیر و کمان خود را به سمت نیروهای پیاده دشمن نشانه رفتند و به سرعت خطوط مقدم آنها را منهدم کردند. بنابراین این شهر باستانی از سقوط نجات یافت.

بر اساس این تاریخ ثبت شده، قدمت این چرخ به هزاره چهارم قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که برای اولین بار به عنوان چرخ خودروهای جنگی مورد استفاده قرار گرفت.
در ابتدا، چرخ های اولیه ضخیم، سنگین، پر از دست انداز و بزرگ بودند که برای کشیدن آنها به اسب های زیادی نیاز بود. جنس این چرخ ها از چوب درخت سپیدارت ساخته شده است. اما پس از مدتی علم چرخ‌سازی از سومر به کشورهای دیگر منتقل شد و تغییرات زیادی رخ داد.

مخترع چرخ

سومریان

تاریخچه چرخ

انواع چرخ

1- چرخ های نسل اول، تخته های چوبی از درخت شاپیدا بود که ضخیم، سنگین، بدیهی، ناهموار و بزرگ بود.
2- چرخ های نسل دوم به صورت پره ای طراحی شده اند، این چرخ ها شش پره، باریک تر، صاف تر و سبک تر هستند.
3- در نسل سوم چرخ ها طراحان دیگر از چوب استفاده نمی کنند بلکه فلز را جایگزین آن می کنند.
4- چرخ های نسل چهارم دارای روکش پلاستیکی بر روی پایه فلزی هستند که جابجایی آنها را آسان می کند.
5- رینگ نسل پنجم از نظر اندازه کوچکتر و با روکش پلاستیکی با کیفیت، سبک و انعطاف پذیر طراحی شده است.

نگاهی به تاریخچه چرخ

پیشرفت در صنعت چرخ
این پنج نسل از چرخ ها تغییرات فوق العاده ای در حمل و نقل ایجاد کرده اند. امروزه از چرخ ها در صنایع مختلف و برای کاربردهای مختلف استفاده می شود.

تکنولوژی طراحی چرخ در جهان به طور فزاینده ای در حال پیشرفت و گسترش در صنعت است که در نتیجه چرخ پلی یورتان چرخان و ثابت در صنایعی مانند صنایع پزشکی و بیمارستانی، نفت و گاز، خودروسازی، صنایع غذایی و نانوایی، مغازه ها و تجهیزات فرودگاهی، نساجی، حمل و نقل هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. ، در خطوط تولید شرکت های مختلف مانند الکترونیک، چاپ و رنگرزی، رستوران ها و توزین استفاده می شود.

علاوه بر این، از فناوری طراحی چرخ در صنایع دیگری مانند خیاطی، سفالگری و … نیز استفاده می شود.

مشاوره رایگان تلفنی