صنعت ماشین سازی

کاربرد پلی یورتان در صنعت ماشین سازی

 در صنایع مختلف می توان از پلی یورتان استفاده های گوناگونی داشت که از جمله آن ها می توان به کاربرد پلی یورتان در صنعت ماشین سازی اشاره کرد. صنایع پلی یورتان قهرمانی تولید کننده انواع محصولات مختلف از این پلیمر کاربردی است که تجربه و تخصص بالایی در این زمینه دارد. در صورتی که می خواهید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما همراه باشید.

 

پلی یورتان چه اهمیتی در صنایع خودرو سازی دارد؟

پلی یورتان ماده ای است که ظرفیت های بسیار زیادی دارد و از آن می توان در بسیاری از موارد استفاده کرد تا بدین وسیله کیفیت زندگی ما بهبود پیدا کند. در صنعت ماشین سازی و طراحی و ساخت قطعات خودرو امروزه استفاده های زیادی از پلی یورتان می شود. طراحی و ساخت بدنه خودرو، ساخت صندلی های ماشین، تکیه گاه ها و زیر سری خودروها، طراحی و ساخت فضای داخلی ماشین و … از جمله مواردی است که در آن ها کاربرد پلی یورتان به خوبی مشاهده می شود.

 

کاربردهای مهم پلی یورتان در صنعت خودرو سازی کدام اند؟

همانطور که گفتیم در دنیای امروز پلی یورتان نقش مهمی در صنایع ماشین سازی برعهده دارد. در ادامه می خواهیم به چند مورد از کاربرد های مهم پلی یورتان در صنعت خودرو سازی بپردازیم.

  • ساخت صندلی و نشیمن خودرو

از جمله کاربرد های پلی یورتان در صنعت ماشین سازی، ساخت صندلی و نشیمن خودرو می باشد. صندلی ها، نشیمن، تکیه گاه و زیر سری های ساخته شده از پلی یورتان بسیار راحت و سبک اند و در کاهش استرس و خستگی رانندگان نقش بسیار زیادی دارند.

  • استفاده از پلی یورتان در داخل بدنه خودرو

فوم های پلی یورتان ویژگی های بسیار خوبی دارند از جمله این که وزن کمی داشته و استحکام و دوام بالایی دارند. در نتیجه استفاده از فوم های پلی یورتان در داخل بدنه خودرو انتخاب بسیار خوبی به حساب می آید و باعث می شود وزن کلی خودرو تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند و این مسئله راندمان سوخت را بیشتر می کند و در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است در نتیجه با نگاهی دقیق تر تاثیرات مثبتی در برابر محیط زیست خواهد داشت.

علاوه بر این، در صورتی که در ساخت بدنه خودرو از فوم های پلی یورتان استفاده کنید عایق بندی بسیار خوبی در برابر گرما و صدای موتور نیز ایجاد خواهید کرد در نتیجه صدای موتور خیلی کم در داخل ماشین حس می شود و این مسئله باعث ایجاد آرامش بیشتر راننده و سر نشینان خودرو خواهد شد.

  • استفاده از پلی یورتان در ساخت قطعات خودرو

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم در ساخت قطعات مختلف خودرو می توانید از پلی یورتان استفاده کنید و کیفیت و راندمان کلی کار را افزایش دهید. به عنوان مثال ساخت صندلی های داخل ماشین از فوم های پلی یورتان قابلیت ارتجاعی زیادی را برای سر نشینان فراهم می کند. ساخت ضربه گیر سپر ها و … از پلی یورتان نیز تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت خودرو می گذارد. از دیگر قطعات خودرو که می توان از پلی یورتان استفاده کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صندلی های خودرو

بخش پشتی سر و تکیه گاه ها

محفظه پوشش موتور و قطعات آکوستیک

پوشش فرمان خودرو

بازو، دسته و تشک کف خودرو

فیلتر هوا و روغن خودرو

پانل های بدنه خودرو

 

  • استفاده از پلی یورتان در ساخت فضای داخلی خودرو

راننده به آرامش نیاز دارد تا با خیالی آسوده و به دور از حواس پرتی بتواند رانندگی کرده و سر نشینان هم در آرامش باشند. به همین دلیل بسیار مهم است فضای داخلی خودرو راحت باشد و صدا و نویزهای مختلفی که از موتور خودرو، لاستیک ها، سیستم تعلیق خودرو و … تولید می شود وارد فضای داخلی ماشین نشود. به همین منظور می توانید از پلی یورتان در این قسمت ها استفاده کنید زیرا عایق بندی بالایی در برابر صدا و نویز ایجاد می کند و باعث بالا رفتن ایمنی افراد می شود تا به دور از حواس پرتی و استرس بتوانند سالم به مقصد برسند.

  • ساخت داشبورد و پانل های درب خودرو

از فوم های پلی یورتان برای جایگزین کردن عناصر گرما نرم در خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مثال در ساخت براکت هایی که اجزای مختلف را در داشبورد و پانل های درب نگه داری می کنند از آن استفاده می شود. این عناصر ماهیت ساختاری ندارند به همین دلیل می توان این قطعات را با فوم های پلی یورتان جایگزین کرد و ایمنی داشبورد و پانل های درب خودرو را در سطح بالایی تامین کرد.

7 مزیت مهم استفاده از پلی یورتان در صنعت ماشین سازی کدام است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم استفاده از پلی یورتان می تواند مزایای زیادی در صنعت خودرو سازی به دنبال داشته باشد. در ادامه چند مورد از این مزیت ها را ذکر خواهیم کرد.

  • وزن کلی خودرو ها کاهش می یابد. این مسئله به خاطر وزن کم و مقاومت بالای فوم های پلی یورتان است که وزن خودرو را پایین می آورد و در کاهش مصرف سوخت نیز بسیار موثر خواهد بود.
  • در طرح های مختلف و طبق نیاز شما، قابل سفارش است فقط کافی است سفارش خود را به صنایع پلی یورتان قهرمانی ارائه دهید.
  • استفاده از پلی یورتان و فوم های آن، صرفه اقتصادی در صنعت ماشین سازی دارد و باعث کاهش هزینه های شما خواهد شد.
  • محصولات پلی یورتان قابل بازیافت هستند در نتیجه برای محیط زیست هم مشکلی ایجاد نخواهند کرد.
  • از این محصولات می توانید در طراحی و ساخت فضای داخلی ماشین، بدنه خارجی، محفظه موتور، سایر قطعات خودرو و … استفاده نمایید.
  • محصولات پلی یورتانی استحکام بالایی دارند و در برابر ضربه مقاومت خوبی را از خود نشان می دهند.
  • از فوم های نیمه سخت پلی یورتانی (semi rigid) در ساخت و تولید ضربه گیر سپرهای خودرو نیز می توان استفاده کرد.

 

همچنین از قطعات پلی یورتان در ماشین سازی و ساخت ماشین آلات می توان به کوپلینگ پلی یورتان ، اورینگ پلی یورتان و چرخدنده پلی یورتان اشاره کرد. 

مشاوره رایگان تلفنی